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We test the effectiveness of a social comparison nudge (SCN) to enhance lockdown compliance during the COVID-19 pandemic using a French representative sample (N = 1,154). Respondents were randomly assigned to a favorable/unfavorable informational feedback (daily road traffic mobility patterns, in Normandy - a region of France) on peer lockdown compliance. Our dependent variable was the intention to comply with a possible future lockdown. We controlled for risk, time, and social preferences and tested the effectiveness of the nudge. We found no evidence of the effectiveness of the SCN among the whole French population, but the nudge was effective when its recipient and the reference population shared the same geographical location (Normandy). Exploratory results on this subsample (N = 52) suggest that this effectiveness could be driven by noncooperative individuals.
Dans le cadre du premier appel à projet « Flash-COVID-19 » de l’Agence nationale de la recherche, nous avons mobilisé des méthodes récentes de l’économie comportementale afin de mieux comprendre les décisions des individus face à la crise sanitaire due à la pandémie de COVID-19 (<i>coronavirus disease 2019<i/>) et d’identifier les paramètres pouvant influencer le respect des mesures sanitaires. Cet article introduit brièvement l’économie comportementale, présente un compte rendu des attendus du projet CONFINOBS (Observance et observation des mesures barrières et du confinement : une approche d’économie comportementale) et de ses méthodes, puis il propose une synthèse des résultats obtenus.